Pytania i odpowiedzi

Jak wybrać łódź motorową, ponton, pontony RIB, łodzie RIB? Jak wybrać odpowiedni rozmiar łodzi?

Powinieneś wziąć pod uwagę kilka punktów: jeśli potrzebujesz łodzi tender na swój jacht lub łódź motorową, upewnij się, że znasz dokładnie maksymalny rozmiar oferty odpowiedni dla Twojego jachtu, a także stopień maksymalnego obciążenia. Wielkość łodzi zależy bezpośrednio od maksymalnej mocy silnika i maksymalnego obciążenia łodzi z pasażerami. ponton, pontony RIB, łodzie RIB

Jeśli zamierzasz użyć swojej łodzi do holowania narciarza, musi ona być wyposażona w silnik o mocy co najmniej 25 KM. W większości przypadków maksymalna liczba przewożonych pasażerów jest wskazana przez specyfikację techniczną łodzi, ale liczba rzeczywistych miejsc do siedzenia w łodzi jest inna. Najpierw zdecyduj, ile osób zamierzasz przewieźć na swojej łodzi, a następnie upewnij się, jaka jest rzeczywista liczba miejsc w łodzi. Spójrz na poniższą tabelę porównawczą i znajdź model, który jest najbliższy Twoim potrzebom. ponton, pontony RIB, łodzie RIB

HYPALON czy PVC ?

Na początku porozmawiajmy o materiałach do produkcji pontonów. Aby osiągnąć maksymalną szczelność cylindrów, głównym materiałem w produkcji wysokiej klasy nadmuchiwanych łodzi jest 5-warstwowy PVC HEYTEX (Niemcy):

• Jedna centralna warstwa wewnętrzna stanowi około 20% całkowitej grubości, pełni funkcję wzmocnienia i jest tkaniną wykonaną przez tkanie wzmocnionych włókien.

• Dwie warstwy wewnętrzne pokrywają podstawę tkaniny uszczelnionym elastycznym materiałem, który sprawia, że tkanina jest szczelna i ma wysoką zawartość wzmocnionych włókien.

• Dwie zewnętrzne warstwy wykonane są również z hermetycznego elastycznego materiału, który zapewnia odporność na zużycie i odporność materiału na promieniowanie UV, a także zwiększa jego szczelność. Najpopularniejszym materiałem na wzmocnione włókna jest podstawa z tkaniny poliestrowej o gęstości 1100DTEX dla łodzi konwencjonalnych i 1680DTEX dla profesjonalnych. Elastyczne materiały hermetyczne mogą być różne i jest to główny temat wyboru.

Obecnie istnieje wiele różnych nazw i marek materiałów do pontonów, ale wszystkie z nich można podzielić na DWIE duże grupy: elastomery i plastomery.Elastomery są materiałami termoutwardzalnymi, głównie różnymi odmianami gumy i gumy.

Istnieją dwa materiały, które niewątpliwie przodują wśród elastomerów w produkcji pontonów: HYPALON i NEOPREN.

Zasadniczo materiały te są używane w połączeniu:

HYPALON jest z reguły używany do powlekania zewnętrznego, NEOPREN – do wewnętrznego. Ta kombinacja jest najczęstsza wśród konwencjonalnych łodzi. Powłoka HYPALON (po obu stronach) jest używana tylko do celów profesjonalnych i niektórych komercyjnych, gdy cena jest mniej ważna w porównaniu z innymi cechami materiału. Jedną z głównych cech takiego materiału jest jego wysoka temperatura pracy (do 140 ° C) ponton, pontony RIB, łodzie RIB

Plastomery są materiałami termoplastycznymi (mogą się topić po podgrzaniu). Głównymi materiałami w tej grupie są PVC (polichlorek winylu) i PU (poliuretan). PU ma zwiększoną odporność na zużycie – świetny materiał, ale wystarczająco drogi, aby być liderem. Palmę wśród materiałów do pontonów trzyma PVC. Można natknąć się na ogromną liczbę różnych nazw materiałów termoplastycznych, ale wszystkie są PVC z niewielkimi różnicami w strukturze. Kolejną ważną właściwością PVC jest jego CENA! Tak więc, jeśli mówimy o materiałach na pontony, to musisz wybrać HYPALON lub PVC. Porównajmy te dwa materiały w tabeli.

 

Zgodnie z głównymi parametrami materiały te są bardzo podobne: nowoczesne technologie i osiągnięcia naukowe w produkcji materiałów PVC krok po kroku zmniejszają te różnice. Od strony praktycznej najważniejsze różnice to:

• ODPORNOŚĆ NA CIEPŁO. Dzięki temu HYPALON jest znacznie bardziej preferowany do stosowania w krajach o gorącym klimacie (równik, pod równik, tropiki i niektóre kraje subtropikalne), gdzie temperatura powierzchni łodzi może osiągnąć 80-90 ° C.

PVC jest również bardzo powszechne w tych krajach, ale należy zachować większą ostrożność na swojej łodzi. W krajach o klimacie średnim i chłodnym rozróżnienie to całkowicie zanika.

• DŁUGOŚĆ ŻYCIA. PVC jest bardziej wrażliwy na promieniowanie UV niż HYPALON. Ale w tej chwili specjalne dodatki chemiczne stosowane w produkcji PVC praktycznie rozwiązały ten problem – 10-letnia żywotność łodzi z PVC jest więcej niż wystarczająca.

• CENA. W tej chwili HYPALON jest w 5-6!!! Razy droższe niż PVC. W rezultacie łódź wykonana z HYPALON jest prawie 2 razy droższa niż podobna łódź z PVC do składanych łodzi i 40-60% droższa dla RIB.

WNIOSEK: Kup łódź z HYPALON, jeśli zamierzasz używać jej w gorącym klimacie, lub jeśli szukasz prestiżowej łodzi i nie przejmujesz się jej ceną. We wszystkich innych przypadkach łódź z PVC jest znacznie bardziej preferowaną opcją.

 

 

Składana Łódź pompowana czy Łódź pompowana ze sztywnym dnem z włókna szklanego (RIB)?


Łodzie składane to klasyczny przykład pontonów, które pochodzą z pierwszych nadmuchiwanych łodzi wiosłowych i wojskowych łodzi gumowych. Oczywiście nowoczesne pontony są znacznie bardziej zaawansowane: pojawiły się pawęże do silników, utwardzony kadłuby, dno w kształcie litery V i wiele innych wspaniałych szczegółów.

Wszystko jest w porządku, z wyjątkiem jednego – dna. Nadal jest miękki! Czasami jest to pozytywny czynnik, a czasami odwrotnie. Miękkie dno pozwala zacumować na jakimś opuszczonym wybrzeżu bez obawy o możliwe uszkodzenia – w końcu dno łodzi jest miękkie!

Wszystkie pontony są składane i po zdmuchnięciu powietrza są łatwe w transporcie. Super! Oprócz… Ale składane pontony mogą tylko pomarzyć o właściwościach, które mają nadmuchiwane łodzie RIB ze sztywnym dnem z włókna szklanego (RIB – ponton, pontony RIB, łodzie RIB) to połączenie pontonu i tradycyjnej łodzi – coś pomiędzy.

RIB to okazja do połączenia wszystkich zalet pontonu i tradycyjnej łodzi, z wyłączeniem wszystkich ich wad. Dla przykładu: Opór miękkiego dna łodzi poruszającej się po wodzie jest większy niż jakiegokolwiek innego cięższego materiału, takiego jak metal czy plastik, czyli łódzka pompowana nie jest najlepszym wyborem do wyścigów.

Największą prędkość osiągają łodzie RIB z twardym dnem. Kolejny punkt: komfort i poczucie stabilności twardego dna. Składane łodzie są dobre do uprawiania sportu i rekreacji, w przypadku, gdy nie potrzebujesz niczego zbędnego i wymagana jest najprostsza wersja łodzi. W łodzi z twardym dnem poczujesz się całkowicie komfortowo, jest do tego znacznie lepiej przystosowany.

Jeśli Twoja łódź ma twarde dno, nie będziesz musiał napinać mięśni przed każdym rejsem – wszystko jest gotowe, wystarczy napompować i płynąć!Łódź z twardym dnem to nie tylko łódź innego typu, to zupełnie inny rodzaj rozrywki. W praktyce wielu staje się fanami takich łodzi, po wypróbowaniu ich w użyciu. Oczywiście takie łodzie są droższe i cięższe, zajmują więcej miejsca i wymagają więcej opieki, to znaczy jest to coś, o czym warto pomyśleć. ponton, pontony RIB, łodzie RIB


Wybierz swoją łódź GRAND

GRAND SERIES / modele ZASTOSOWANIE
Silver Line «OPEN» Łódź motorowa pompowana z sztywnym dnem (RIB)
Modele: S250, S275, S300, S330
Długość: 2.50-3.30 m
Moc silnika: 5-25 KM
Wyposażenie: drewniane siedzenia; zintegrowany przedział komora dziobowa w łodziach powyżej 3,7 metra
RIB, Łódź pompowana z twardym dnem, Łódź pompowana z sztywną podłogą, Łódź pompowana z sztywnym dnem, Łódź pompowana RIB, łódź motorowa RIB, Motorówka, ponton, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana, RIB, łódź rib, Łódź motorowa, kupić rib, ribs • Oferowany jako łódź tender na jachty żaglowe i motorowe
• Do wędkowania
• Na krótkie rodzinne spacery (S300, S330)
do transportu wymagana przyczepa
Silver Line «OPEN» Łódź motorowa pompowana z sztywnym dnem (RIB)
Modele: S370N, S420N, S470N
Długość: 3.70-4.70 m
Moc silnika: 15-60 KM
Wyposażenie: zintegrowany przedni schowek komora, drewniane siedzenia
• Oferowany jako łódź tender na jachty żaglowe i motorowe
• Dla sportowców
• Do wędkowania
• Na rodzinne spacery na krótkich dystansach
przyczepa wymagana do transportu
Silver Line «SPORT» Łódź pompowana motorowa, ponton (RIB)
Modele: S300S, S330S
Długość: 3,00-3,30 m
Moc silnika: 10-25 KM
Wyposażony w: sportowy słupek B i układ kierowniczy
GRAND Silver Line S330S, GRAND Silver Line S330SF, Grand S330SF, Grand S330S, S330S, RIB, Łódź pompowana z twardym dnem, Łódź pompowana z sztywną podłogą, Łódź pompowana z sztywnym dnem, Łódź pompowana RIB, łódź motorowa RIB, Motorówka, ponton, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana, RIB, łódź rib, Łódź motorowa, kupić rib, ribs • Oferowany jako łódź trenerska w wioślarskiej młodzieżowej szkole sportowej lub sekcji
• Alternatywa dla skutera wodnego – rozwija doskonałą prędkość!
• Na aktywne spacery
wymagana przyczepa
Silver Line «SPORT» Łódź pompowana motorowa, ponton (RIB)
Modele: S370NS, S420NS, S470NS, S520S
Długość: 3,70-5,20 m²
Moc silnika: 25-100 KM
Wyposażony w: wbudowaną komorę dziobową; sportowa konsola i układ kierowniczy
GRAND Silver Line S470NS, GRAND Silver Line S470NSF, Grand S470NS, Grand S470S, S470NS, RIB, Łódź pompowana z twardym dnem, Łódź pompowana z sztywną podłogą, Łódź pompowana z sztywnym dnem, Łódź pompowana RIB, łódź motorowa RIB, Motorówka, ponton, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana, RIB, łódź rib, Łódź motorowa, kupić rib, ribs • Wariant profesjonalny / używany jako łódź ratownicza
• Oferowany jako łódź trenerska w Szkole Sportowej do żeglowania i wioślarstwa
• Alternatywa dla skutera wodnego – rozwija doskonałą prędkość!
• Dla sportu
• Do nurkowania (S520S – duży przedni przedział ładunkowy)
• Na aktywne spacery
Silver Line «DELUXE» Łódź pompowana motorowa, ponton (RIB)
Modele: S300L, S330L
Długość: 3,00-3,30 m
Moc silnika: 10-25 KM
Wyposażony w: sterowaną kierownicę i wyściełane podwójne siedzenie z wyściełanym oparciem i schowkiem
GRAND Silver Line S330L, GRAND Silver Line S330LF, Grand S330L, S330L, RIB, Łódź pompowana z twardym dnem, Łódź pompowana z sztywną podłogą, Łódź pompowana z sztywnym dnem, Łódź pompowana RIB, łódź motorowa RIB, Motorówka, ponton, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana, RIB, łódź rib, Łódź motorowa, kupić rib, ribs • Łódź tenderowa dla jachtów motorowych
Silver Line «DELUXE» Łódź pompowana motorowa, ponton (RIB)
Modele: S370NL, S420NL, S470NL, S520L
Długość: 3,70-5,20 m
Moc silnika: 20-100 KM
Wyposażony w: wbudowaną przegrodę nosową z miękką poduszką; drążek kierowniczy z przednim siedzeniem, układ kierowniczy; wyściełane podwójne siedzisko z wyściełanym oparciem i schowkiem
Łódź pompowana z twardym dnem, Łódź pompowana z sztywną podłogą, Łódź pompowana z sztywnym dnem, Łódź pompowana RIB, łódź motorowa RIB, Motorówka, ponton, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana, RIB, łódź rib, Łódź motorowa, kupić rib, ribs • Do wędkowania
• Dla sportu
• Do nurkowania (S520L – duży przedni przedział ładunkowy)
• Na rodzinne wycieczki na krótkie i średnie odległości
wymagana przyczepa
Golden Line Tenders Łódź pompowana motorowa, ponton (RIB)
Modele:G340EF, G380EF
Długość: 3,40-3,80 m²
Moc silnika: 15-40 KM
Wyposażony w: platformą kotwiczny dziobową z miękką poduszką; wbudowana komora dziobowa z miękkim siedziskiem; drążek kierowniczy (w modelu G380 z przednim siedzeniem), układ kierowniczy; miękkie podwójne siedzenie z miękkim oparciem i wbudowanym schowkiem; końcówki z włókna szklanego; istnieje możliwość zainstalowania zintegrowanego zbiornika paliwa
RIB, Łódź pompowana z twardym dnem, Łódź pompowana z sztywną podłogą, Łódź pompowana z sztywnym dnem, Łódź pompowana RIB, łódź motorowa RIB, Motorówka, ponton, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana, RIB, łódź rib, Łódź motorowa, kupić rib, ribs • Oferowany jako przetarg premium na jachty motorowe
• Dla sportu (G380EF)
• Na rodzinne wycieczki na krótkie i średnie odległości
wymagana przyczepa
Golden Line Riders Łódź pompowana motorowa, ponton (RIB)
Modele: G420, G500
Długość: 4,20-5,00 m²
Moc silnika: 40-115 KM
Wyposażony w: platformą kotwiczny dziobową; wbudowana komora dziobowa z miękkim siedziskiem; drążek kierowniczy z przednim siedzeniem, układ kierowniczy; rufowy cud z miękkim tyłem i wbudowanym schowkiem; końcówki z włókna szklanego; wbudowany układ paliwowy
• Oferowany jako łódź tender premium na jachty motorowe
• Dla aktywnych sportów (narty wodne i wakeboarding)
• Do nurkowania (G500 – duży przedział dziobowy i rufowy)
• Do wędkowania
• Na rodzinne wycieczki na krótkie i średnie odległości
wymagana przyczepa
Golden Line Cruisers Łódź pompowana motorowa, ponton (RIB)
Modele: G580, G650
Długość: 5,80-6,50 m²
Moc silnika: 100-200 KM
Wyposażony w: platformą kotwiczny dziobową; wbudowana przegroda na nos z miękką poduszką; drążek kierowniczy z przednim siedzeniem, układ kierowniczy; Sofa rufowa w kształcie litery U, zdejmowany stół i przestronne schowki; końcówki z włókna szklanego; wbudowany układ paliwowy
RIB, Łódź motorowa, Łódź pompowana z twardym dnem, Łódź pompowana z sztywną podłogą, Łódź pompowana z sztywnym dnem, Łódź pompowana RIB, łódź motorowa RIB, Motorówka, ponton, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana GRAND, Łódź pompowana, RIB, łódź rib, Łódź motorowa, kupić rib, ribs • Nadaje się do podróżowania z dużą grupą
• Dla aktywnych sportów (narty wodne i wakeboarding)
• Do chodzenia na duże odległości
wymagana przyczepa transportowa (2-osiowa dla G650)
Golden Line Cruisers Łódź pompowana motorowa, ponton (RIB)
Modele: G750, G850
Długość: 7,50-8,50 m²
Moc silnika: 200-450 KM
Wyposażony w: platformą kotwiczny dziobową; wbudowana duża komora dziobowa z miękkimi poduszkami / pokład słoneczny dla relaksu; konsola kierownicza z przednim siedzeniem i mini-kabiną; podwójne siedzenie z minibarem; duży schowek na rufie; wbudowany układ paliwowy. Opcjonalnie: lodówka, taras słoneczny do wypoczynku, bimini, prysznic, toaleta itp.
• Morski liner klasy premium RIB do podróży na bardzo długich dystansach
• Dla dużej firmy (do 12 osób)
• Dla aktywnych sportów (narty wodne i wakeboarding)
do transportu wymagana przyczepa dwuosiowa

Podłoga ze sklejki, dmuchane dno czy podłoga z listew?

Składana Łódź pompowana ze sztywnym dnem (drewnianym lub aluminiowym) to tradycyjna ponton. Podłoga składa się zazwyczaj z kilku sekcji (wykonanych ze specjalnej wodoodpornej sklejki lub aluminium) połączonych za pomocą leżących poziomo profili aluminiowych, które służą jako szkielet.

Podłoga z listew to jedna z najprostszych opcji poszycia łodzi: drewniane listwy na płaskim dnie. To najprostsza opcja. Nie wymaga dużej konserwacji, ale jednocześnie nie jest bardzo wytrzymały, ponieważ spód jest płaski.

Dmuchane dno to innowacja, która pojawiła się dopiero około 10 lat temu i szybko stała się popularna. Wewnętrzna warstwa nadmuchiwanego dna, tak zwana dwuwarstwowa tkanina lub materiał pętelkowy, to genialny wynalazek techniczny, który umożliwia bardzo zaawansowane technologicznie nadmuchiwane dno.

Dwie hermetyczne warstwy tkaniny pokrytej ultraodpornym PVC (lub Hypolonem) znajdują się w odległości 40-50 mm od wielu nitek (od 2 do 5 nitek na cm2). Będąc hermetycznym, materiał ten po napompowaniu staje się super elastyczny i trwały.

Aby go napompować, potrzebujesz specjalnej pompy wysokociśnieniowej, ponieważ ciśnienie nominalne na nadmuchiwanym dnie jest 4-5 razy większe niż na nadmuchiwanym balonie.

Dwie najważniejsze cechy nadmuchiwanego dna to:

• Niska waga (nadmuchiwane dno dla łodzi o długości 3,5 m waży tylko 7 kg, podczas gdy pokład ze sklejki dla tej samej łodzi waży 24 kg).
• Możesz zapomnieć o mechanicznym montażu łodzi, teraz wystarczy ją napompować – i gotowe! Ale niestety dmuchane dno ma swoje wady:
• Nadmuchiwane dno jest bardziej wrażliwe niż podłoga ze sklejki. Przy intensywnym użytkowaniu jest podatny na ścieranie, co znacznie obniża jego trwałość.
• łódź z dmuchanym dnem jest o 20-30% droższa.

Wniosek:

• Wybierz składaną łódkę z dmuchanym dnem, jeśli potrzebujesz lekkiej wersji i nie chcesz tracić czasu na składanie łódki. Maksymalna pielęgnacja i ostrożne użytkowanie – tego właśnie potrzebujesz w tym przypadku!
• Podlega składana to świetna alternatywa dla nadmuchiwanego dna, ponieważ jest to również lekka, przenośna opcja. Takie dno pozwala na znacznie sztywniejsze użytkowanie niż dno dmuchane. Rozważ tę opcję, jeśli potrzebujesz małej, praktycznej łodzi i jeśli prędkość nie jest Twoim głównym celem.

Łódź z podłogą ze sklejki to zdecydowanie najlepszy wybór, jeśli potrzebujesz jej do różnych celów.

 

SILNIK


W rzeczywistości istnieją trzy główne kryteria wyboru: nazwa marki (marka), silnik i długość kolumny silnika. Jeśli chodzi o wybór marki, to zależy to od osobistych preferencji, gustu, specyficznej sytuacji rynkowej itp. Nie będzie to tutaj omawiane. Chętnie jednak udzielimy Państwu informacji na temat silnika, a także doboru długości nóg i tak ważnych punktów jak pochylenie i wyważenie silnika.

 

Jak wybrać odpowiedni SILNIK?

Jaka moc silnika jest najlepsza dla Twojej łodzi? Każda łódź ma najważniejszą charakterystykę Pmax (moc maksymalna). Ale to nie znaczy, że powinieneś zainstalować najmocniejszy silnik. Chcielibyśmy wyjaśnić i zaproponować 3 najbardziej typowe wybory, których możesz dokonać:

 

Twój wybór ekonomiczny optymalny ekstremalny
Moc silnika w % dopuszczalnej maksymalnej mocy 40 – 60% 60 – 80% 80 – 100%
Poziom bezpieczeństwa na pokładzie Wysoki Bardzo wysoki Dopuszczalny
Maksymalna prędkość w % maksymalnej możliwej do 60% do 90% 100%
Zużycie paliwa Niskie Optymalne Najwyzsze

EKONOMICZNY wybór – moc silnika to około 60% maksymalnej możliwej dla Twojej łodzi. To naprawdę wybór oszczędności i bezpieczeństwa. Przy takim silniku łódź płynie dość wolno z pełnym bakiem, ale z łatwością osiąga 60-70% maksymalnej możliwej prędkości.

OPTYMALNY wybór – moc silnika to około 80% maksymalnej możliwej. W tym przypadku masz: najwyższy poziom bezpieczeństwa na pokładzie, rozsądne zużycie paliwa, prawie maksymalny poziom eksploatacji (10% różnicy od maksimum nie ma znaczenia, chyba że ścigasz się oczywiście). To znacznie wydłuża żywotność Twojej łodzi. Przy takim doborze silnika łódź będzie spisywała się w najlepszy możliwy sposób. Zalecamy dokonanie takiego wyboru jako najlepszego i najbardziej optymalnego dla Ciebie!

EKSTREMALNY wybór – moc silnika sięga 100% maksymalnej możliwej. Dzięki takiemu wyborowi Twoja łódź będzie działać NA GRANICY: bezpieczeństwa, zużycia itp. Jest to przede wszystkim wybór wyścigowy, ale także dla tych, którzy kochają ekstremalne sytuacje, włosy rozwiane na wietrze i zazwyczaj WSZYSTKO zabierają z życia! To naprawdę niesamowite przeżycie, ale tylko jeśli masz wystarczająco dużo doświadczenia w pływaniu łódką.

Mniej niż 40% mocy silnika: Możliwe jest również użycie łodzi z silnikiem, który ma mniej niż 40% maksymalnej mocy. Ale tylko wtedy, gdy wydajność nie jest dla Ciebie ważna i lubisz cieszyć się innymi rzeczami. Natura jest taka piękna, jeśli jej zbytnio nie przeszkadzasz!

Moc silnika wyższa 100%: Używanie łodzi o mocy silnika większej niż dopuszczalna maksymalna moc silnika jest nielegalne i niebezpieczne. Zastanów się dwa razy przed podjęciem decyzji, ponieważ od tego zależy Twoje życie i życie tych, którzy są obok Ciebie w łodzi. Korzystanie z łodzi z przeciążonym silnikiem unieważni gwarancję i może spowodować poważne problemy prawne.

Jak wybrać odpowiednią długość nóg?

Zazwyczaj odpowiednia długość kolumny silnika jest podana w instrukcji dołączonej do łodzi. Długość kolumny jest standardowa i może być następująca:

Długość kolumny silnika Wymagana wysokość pawęży
Krótka kolumna silnika 381 mm / 15″ (short)
Długa kolumna silnika 508 mm / 20″ (long)
Bardzo długa kolumna silnika 635 mm / 25″ (ultralong)

Po zainstalowaniu silnika sprawdź, czy wszystko jest w porządku: płyta antykawitacyjna silnika powinna znajdować się 25-50 mm niżej niż najniższy punkt pawęży.

Jak wybrać odpowiednie śmigło?

Zazwyczaj do każdego silnika zaburtowego dołączone jest standardowe śmigło. Niektórzy dostawcy silników sprzedają je osobno, co oznacza, że ​​podczas zakupu masz pytanie do dealera. Nie dowiadując się o tym pytaniu, ryzykujesz niemiłe zaskoczenie.

W rzeczywistości jest prawie niemożliwe podanie jednej uniwersalnej rady, która śruba jest odpowiednia dla Twojej łodzi, ponieważ zależy to od tak wielu czynników. Tego rodzaju pytania najlepiej pozostawić profesjonalistom, ale jeśli zdecydujesz się sam je odebrać, powinieneś postępować zgodnie z następującym schematem:

Zainstaluj silnik i pozwól mu pracować przez 10-12 minut, aż jego moc powróci do normy. Załaduj łódź oczekiwaną liczbą pasażerów i sprawdź obroty na pełnym gazie przy najwyższej prędkości. Jeśli maksymalne obroty są mniejsze niż wymagane dla twojego silnika, ZMIEŃ ŚMIGŁO NA NIŻSZY SKOKU i ponownie sprawdź obroty.

Jeśli żądane obroty są osiągane zbyt łatwo, nawet nie przy pełnym otwarciu przepustnicy, należy WYBRAĆ ŚMIGŁO O WIĘKSZYM SKOKU i ponownie sprawdzić obroty. Postaraj się wybrać śmigło, które zapewni najlepsze osiągi przy pełnym otwarciu przepustnicy, ale w żadnym wypadku nie przeciążaj silnika zbyt szybkim śmigłem (o małym skoku).

Ze względów praktycznych najlepiej jest mieć co najmniej dwa śmigła do silnika: jedno do dużych obciążeń (niski skok), a drugie lżejsze (duży skok).

Wskazówki

 

Jak napompować łódź

Pamiętaj: łódź należy pompować dopiero po zakończeniu montażu. Każda pompowana Łódź może składać się z kilku nadmuchiwanych części, takich jak tuba wielokomorowa, nadmuchiwane dno, nadmuchiwany kil. Konieczne jest przestrzeganie następującej kolejności ich pompowania: łodzie z podłogą ze sklejki i nadmuchiwanym kilem:

TUBA = >kil łodzie z nadmuchiwanym dnem i nadmuchiwanym kilem:

TUBA = >Podłoga=>kil

TUBA zawsze zawiera kilka komór (przedziały) oddzielone elastyczną przegrodą. Sekwencja napełniania balonu jest dość ważna.

Ogólna zasada: PRZEJDŹ OD TYŁU DO PRZODU – czyli najpierw napompuj komory tylne, a potem przednie. Na przykład: pamiętaj o jedynym prawidłowym sposobie nadmuchania balonu trzykomorowego, czterokomorowego, pięciokomorowego.

Ważne do zapamiętania: Napompuj wszystkie komory, z wyjątkiem komory przedniej, aż do osiągnięcia 90% ciśnienia nominalnego. Następnie należy napompować przednią komorę aż do pełnego osiągnięcia ciśnienia nominalnego. Ponieważ przegrody cylindra są elastyczne, kiedy ostatnia komora przednia zostanie napompowana do ciśnienia nominalnego, przegrody te będą w stanie luźnym. W rezultacie ostatnia komora do napompowania automatycznie zwiększy ciśnienie we wszystkich pozostałych komorach do poziomu nominalnego.

Zwróć szczególną uwagę na to, aby zawory były dokładnie zamknięte korkami i dobrze dopasowane po napompowaniu łodzi. Pamiętaj, że bez korków szczelnie pasujących do zaworów, wymagane ciśnienie nie może być utrzymane przez długi czas.

Jak wyregulować stopień napompowania łodzi i jej równowagę?

Zadanie regulowania stopnia napompowania łodzi i jej równowagi jest dość ważne dla właścicieli pontonów. Powód jest prosty:

łączna masa silnika, sternika, pasażerów, zbiornika paliwa i bagażu jest znacznie większa niż ciężar łodzi. A co z równowagą?

Zasady są bardzo proste:

Staraj się równomiernie rozłożyć cały ciężar na łodzi. Nie dopuścić do gromadzenia się ładunku z tyłu łodzi.

Silnik – zamontowany na pawęży i ​​nie należy go przesuwać.

Sternik — jeśli masz rumpel, sternik najczęściej znajduje się z tyłu łodzi. Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie panelu sterowniczego z systemem zdalnego sterowania, który można zamontować na środku lub przesunąć na przód łodzi. Jeśli nie jest to możliwe, możesz użyć różnych typów przedłużek. To rozwiązanie nie jest tak skuteczne jak poprzednie.

Zbiornik paliwa — niektóre silniki mają wydzielone miejsce na zbiornik paliwa. Ale często możesz sam to wybrać. Aby zrównoważyć przód i tył łodzi, najlepiej umieścić zbiornik z przodu łodzi. To rozwiązanie sprawdzi się, zwłaszcza jeśli łódź jest pusta, a zbiornik jest pełny. Oczywiście nie jest to konieczne, gdy zbiornik jest pusty.

Pasażerowie – aby wyregulować równowagę, rozłóż pasażerów równomiernie na całej łodzi i nie pozwól im się na niej poruszać.
Bagaż – należy go umieścić tylko z przodu łodzi. Pamiętaj, aby przykryć go jakimś kocem, aby chronić go przed zachlapaniem podczas pływania.

 

Planowanie i wyjście w ślizg.

Mówiąc o sterowaniu pontonem, trzeba powiedzieć kilka słów o trybie ślizgu i wejściu w ten tryb. Co to jest? Aby to zrozumieć, musisz zrozumieć, jak łódź porusza się po wodzie.
Istnieją trzy najbardziej typowe tryby ruchu łodzi na wodzie: PRZEMIESZCZENIE, TRYB PRZEJŚCIOWY, TRYB ŚLIZGU. Więc spróbujmy to rozgryźć.

TRYB PRZEMIESZCZENIE. W tej pozycji albo stoi, albo powoli pływa. W tym przypadku wodoodporność jest niewielka.

TRYB ŚLIZGU. Na tym etapie łódź unosi się dzięki hydrodynamicznemu podnoszeniu, które następuje w wyniku kontaktu dna łodzi z wodą. Jednocześnie wodoodporność jest najmniejsza, co pozwala na rozwinięcie maksymalnej prędkości.

TRYB PRZEJŚCIOWY. Ten etap jest etapem przejściowym między przemieszczeniem a szybowaniem. Czy kiedykolwiek widziałeś startujący odrzutowiec? To coś podobnego. Aby przejść przez tryb przejścia, musisz dać pełną przepustnicę (lub prawie pełną). Jeśli twój silnik jest wystarczająco mocny, łódź natychmiast ruszy ze swojego miejsca, a jej przednia część uniesie się (prawie jak samolot). W tym momencie opór wody wzrasta do maksimum wraz z podniesieniem przodu łodzi, która tworzy z wodą największy kąt (ta pozycja nazywa się skokiem po wodzie). A potem wydaje się, że łódź płynie po wodzie i zaczyna poruszać się szybko i łatwo.

Zwróć uwagę na ilustrację.

Pierwszy rysunek pokazuje, jaka moc silnika jest potrzebna do osiągnięcia różnych prędkości. Wyraźnie widzisz największy opór. Gdy łódź osiągnie maksimum, zaczyna planować. Od teraz do utrzymania ustawionej prędkości potrzeba mniej energii. Oznacza to, że łódź potrzebuje więcej mocy do prędkości 10 km/h niż do prędkości 15 km/h. Paradoks? Nie, w trybie przejściowym obszar kontaktu między dnem łodzi a wodą jest większy niż podczas ślizgu, to znaczy, że występuje większy opór i wymagana jest większa moc. Widzisz dwie krzywe: zielona odpowiada łodzi dobrze wyważonej lub cięższej, a czerwona krzywa odpowiada łodzi słabo wyważonej i lżejszej. Czy zauważasz różnicę?

Drugi rysunek przedstawia zmianę kąta natarcia w wyniku przyspieszenia. Czerwona krzywa pokazuje łódź słabo wyważoną lub cięższą. Zielony – łódź z dobrą równowagą lub lżejsza. Dobrze widoczne jest tu zjawisko „skoków” przy wchodzeniu w szybowanie. Jest to typowe dla wszystkich łodzi ślizgowych. Niestety jest to dość niebezpieczne. W takich przypadkach ryzykujesz przewrócenie się. Bądź ostrożny!!!

Innym błędem, który przyczynia się do tego zjawiska, jest niewłaściwy stopień napompowania łodzi i kiedy maksymalna ilość ładunku znajduje się z tyłu łodzi. Aby zmniejszyć podskakiwanie, musisz UMIEŚCIĆ ŁADUNEK Z PRZODU ŁODZI.

 

Jak wybrać odpowiedni kąt silnika?

Każda łódź jest bardzo wrażliwa na kąt nachylenia nogi silnika. Jeśli ten kąt nie jest prawidłowy, wydajność spada, a łódź staje się bardziej niebezpieczna. Zmieniając kąt montażu, spróbuj znaleźć najlepszą opcję: najbardziej stabilną pozycję silnika.
A) Gdy silnik jest ustawiony zbyt nisko, przód łodzi opada i jest dużo chlapania.

B) gdy silnik jest ustawiony zbyt wysoko, przód łodzi unosi się, kadłub łodzi ma niewielki kontakt z wodą lub nie ma go wcale, równowaga zostaje utracona i wzrasta ryzyko wywrócenia. Powietrze dostaje się do śmigła, co prowadzi do zjawiska kawitacji śmigła.

C) optymalne wyważenie: łódź płynie płynnie, szybko, w wystarczającym kontakcie z wodą, podczas gdy noga silnika znajduje się w pozycji pionowej.

 

Napowietrzanie śmigła (KAWITACJA)

Zjawisko aeracji mylnie mylone z „kawitacją” oznacza wnikanie powietrza do śmigła. Jednocześnie wzrasta liczba obrotów silnika na minutę i staje się wyższa niż normalnie. Zapewne znasz charakterystyczny dźwięk „ryku silnika” na ostrych zakrętach lub w innych podobnych sytuacjach. Pamiętaj, że napowietrzanie jest szkodliwe dla silnika i znacznie obniża poziom komfortu pasażerów. Oto kilka powodów napowietrzania:

 

Powód Rozwiązania:
Nieprawidłowa długość lub montaż nóg silnika/pawęży. Sprawdź, czy najniższy punkt na dnie łodzi (najbliżej stopy silnika) jest co najmniej 25-50 mm wyżej niż płyta antykawitacyjna silnika.
Jeśli ta odległość jest krótsza, będziesz musiał zamontować silnik niżej lub użyć silnika z dłuższą nogą. W kwestii napowietrzania obowiązuje zasada: GŁĘBIEJ, TYM LEPIEJ!!!
Nieprawidłowy kąt mocowania silnika: stopa silnika za wysoko. Jeśli dno jest luźne, przepływ wody pod tyłem łodzi jest zakłócony, co powoduje napowietrzenie.
Aby rozwiązać ten problem, sprawdź, czy dno jest dobrze naciągnięte.
W tym celu: napompuj balon i kil łodzi do ciśnienia nominalnego, sprawdź, czy podłoga lub nadmuchiwane dno są mocno przymocowane do dna.
Łódki składane: dno nie jest wystarczająco naciągnięte. Jeśli dno jest luźne, przepływ wody pod tyłem łodzi jest zakłócony, co powoduje napowietrzenie.
Aby rozwiązać ten problem, sprawdź, czy dno jest dobrze naciągnięte.
W tym celu: napompuj balon i kil do ciśnienia nominalnego, sprawdź, czy pokład lub nadmuchiwane dno są szczelne.
Nieprawidłowo wyważone obciążenie łodzi – przeciążony przód. Nie przeciążaj przodu łodzi. Niewłaściwe wyważenie może również spowodować nieprawidłowe poruszanie się łodzi.
Obrzęk Zwolnij i zwróć uwagę na równowagę łodzi. Nie spiesz się!

 

 

Jaki jest właściwy sposób holowania łodzi?

Można oczywiście w zwykły sposób przypiąć linę do zaczepu holowniczego z przodu łodzi i popłynąć. Nie będziesz miał problemu, jeśli będziesz musiał przepłynąć 100 metrów, ale jeśli musisz pokonać większy dystans na otwartym morzu i użyjesz podobnej metody, to jest duża szansa, że ​​po dotarciu na miejsce nie dotrzesz do celu. znajdź swoje holowane łodzie. Jak holować łódź? Co jest dobre, a co złe?

– proste holowanie. To najgorszy możliwy sposób. Można go używać tylko przy niskich prędkościach holowania (do 5 km/h), przy spokojnej pogodzie na krótkich dystansach, pod stałą kontrolą. Przy dużej prędkości łódź może stracić równowagę i oscylować, co stwarza ryzyko uszkodzenia liny, samej łodzi lub może się wywrócić. Bądź ostrożny.

– intensywne holowanie. W tym przypadku linka holownicza jest połączona z łodzią za pomocą węzła lub pętli holowniczej, a linka jest przymocowana do dwóch węzłów holowniczych po obu stronach cylindra i może swobodnie poruszać się po oczku liny holowniczej, jak w uzdzie . Ta metoda całkowicie eliminuje niekontrolowane ruchy łodzi i umożliwia bezproblemowe holowanie z maksymalną prędkością. Polecamy tę metodę jako główną.

Najbezpieczniejszy sposób i odpowiedni do holowania łodzi podczas burzy. Polecamy Państwu tę metodę, jako najbardziej odpowiednią na dalekie rejsy na pełnym morzu, kiedy nie można znaleźć holowanej łodzi, jeśli nagle się zgubi. Dzięki tej metodzie końce kabla są wkręcane w pierścienie z przodu łodzi, przechodzą pod dnem i są mocowane bezpośrednio na pawęży. To najbardziej trwały i niezawodny sposób holowania łodzi. Nawet zwykłe zaczepy holownicze są dość mocne, ale w warunkach burzowych wzrasta ryzyko nieoczekiwanych przepięć, które mogą uszkodzić zaczepy. Lepiej używać mocniejszych węzłów holowniczych.

Gdybyś musiał holować inną łódź. Przymocuj pętlę, uzdy do pawęży i ​​połącz ją z głównym przewodem holowniczym za pomocą metalowego pierścienia lub oczka lub w inny sposób, aby główny lina holownicza poruszała się swobodnie po pętli uzdy. Pozwoli ci to ustabilizować moment, zwłaszcza przy zmianie kierunku.

Środki bezpieczeństwa na łodzi.

 

Niestety, przyczyną tak ściśle uregulowanych zasad bezpieczeństwa na pontonach była duża liczba nieszczęśliwych wypadków. Według statystyk wiele osób utonęło w oceanach, morzach, jeziorach z powodu swoich zaniedbań. W związku z tym zalecamy:

PO PIERWSZE: NALEŻY ZAPOBIEGAĆ WSZYSTKIM MOŻLIWYM ZAGROŻENIOM, NA KTÓRE MOŻESZ SPOTYKAĆ.

PO DRUGIE: MUSISZ BYĆ GOTOWY NA ICH USUNIĘCIE, JEŚLI POJAWIAJĄ SIĘ. „Być przygotowanym” oznacza posiadanie całego sprzętu niezbędnego do zapewnienia bezpieczeństwa, umiejętność prawidłowego zachowania się w przypadku niebezpieczeństwa oraz ścisłe przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Najlepszym sposobem na poznanie zasad bezpieczeństwa w wodzie jest uczęszczanie na specjalne kursy. Postaramy się opowiedzieć o najważniejszych punktach.

 

Sprzęt niezbędny do przestrzegania środków bezpieczeństwa.

Osobisty środek pływający – kamizelka .

Kamizelki muszą być bezawaryjnie dostępne na każdej łodzi, zgodnie ze wszystkimi prawami zachowania na wodzie w każdym kraju na świecie. Istnieje wiele różnych rodzajów kamizelek: kamizelka pływacka z podparciem karku, nadmuchiwana kurtka z podparciem karku, lekka kurtka bez podparcia karku, sprzęt ratunkowy do rzucania bezpośrednio do wody: poduszki, podkowy, nadmuchiwane ubrania ratunkowe (kurtki , spodnie itp.).

Aby kupić niezawodne i legalne Środki indywidualne pływające, lepiej skontaktować się z ich oficjalnym dystrybutorem i przedstawić swoje wymagania dotyczące sprzętu ratującego życie. W każdym razie muszą posiadać oficjalny certyfikat jakości. PAMIĘTAJ, TWOJA SZANSA NA PRZEŻYCIE ZALEŻY OD WYBORU URZĄDZEŃ RATUJĄCYCH ŻYCIE.
Światła nawigacyjne i urządzenia sygnalizacyjne.

Prowadzenie łodzi bez świateł nawigacyjnych jest po pierwsze głupie, a po drugie nielegalne. Sprawdź stan swoich świateł i utrzymuj je w dobrym stanie. Zapoznaj się z lokalnymi zasadami nawigacji, dzięki czemu nie będziesz miał problemu z odszyfrowaniem sygnałów. Sprawdź również, czy masz wszystkie niezbędne zezwolenia na sprzęt sygnalizacyjny, ponieważ są one różne w różnych krajach. Nie zapomnij o sygnałach dźwiękowych, takich jak gwizdki, syreny sygnalizacyjne i wizualne sygnały alarmowe (rozbłyski sygnałowe, flary dymne, a nawet zwykła latarka elektryczna), które musisz mieć na pokładzie.

 

Transport i przechowywanie łodzi


Właściwy pokrowiec do Twojej łodzi

Posiadanie pełnego pokrycia łodzi jest bardzo ważne dla Twojej łodzi. Chroni przed deszczem i kurzem. Ale przede wszystkim powinien chronić nadmuchiwany balon przed ścieraniem i uszkodzeniami – to jego główna funkcja. Aby przedłużyć żywotność łodzi, zalecamy stosowanie wysokiej jakości pokrowców na łodzie. Zazwyczaj wszyscy producenci pontonów dostarczają opcjonalnie markizy ochronne.

GRAND może dostarczyć pokrowce do każdego modelu łodzi, od najmniejszego do największego. Masz też inną możliwość – zamówić markizę w dowolnym innym miejscu, ale wtedy trzeba wziąć pod uwagę następujące (z naszego doświadczenia): Pokrowiec musi chronić całą powierzchnię łodzi, łącznie ze stożkami. Lepiej używać mocniejszych wiązań niż gumowych kółek, uszy itp., które nie zabezpieczają w 100%. Jest to ważne, gdy przyczepiasz swoją łódź na autostradzie. Wszystkie krawędzie i narożniki markizy muszą mieć dodatkowe mocowania.

Materiał, z którego wykonana jest pokrowiec nie może przepuszczać wody, ale jednocześnie musi przepuszczać powietrze. Używanie markizy „nieoddychającej” nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ może to prowadzić do gromadzenia się pary, która jest szkodliwa dla niektórych części łodzi i wyposażenia wewnętrznego.

Jeśli chodzi o kolor pokrowca, należy wziąć pod uwagę, że w bezpośrednim świetle słonecznym temperatura pod pokrowcem wzrasta, dlatego lepiej wybrać kolor biały. Ale wtedy nie jest to wcale praktyczne, ponieważ pokrowiec szybko się brudzi. Dlatego w gorącym klimacie najlepszą opcją jest jasnoszary. Zwróć szczególną uwagę na jakość tkaniny i jej trwałość koloru. W przypadku niedbalstwa Twoja łódź może ulec uszkodzeniu, bez szansy na przywrócenie jej do pierwotnego stanu.

 

Jak wybrać przyczepę podłodziową?

Najlepszym sposobem na transport RIBów, a nawet łodzi kempingowych, jest użycie przyczepy. Przy odpowiednim doborze przyczepy wszystkie operacje związane z transportem łodzi stają się proste i bezpieczne. Jak wybrać odpowiednią przyczepę? Oto kilka porad:
Rozmiar przyczepy i jej ładowność muszą odpowiadać wymiarom Twojej łodzi i jej wadze. Sprawdź parametry swojej łodzi zgodnie z instrukcją. Wybór większej przyczepy będzie błędem, ponieważ za każdym razem, gdy przeciągniesz swoją ogromną przyczepę na plażę, będziesz przypominać sobie o złym wyborze.

Im większa powierzchnia kadłuba łodzi i powierzchnia styku z przyczepą, tym lepiej. Lepiej wybrać przyczepę z dużą liczbą rolek i dużymi belkami wzdłużnymi. Lepiej jest używać belek podłużnych niż rolek, ponieważ punkt styku rolek jest znacznie mniejszy niż belek. Rolki lub belki należy dopasować do kształtu łodzi.

Linia stępki to najlepszy punkt styku i jednocześnie najmocniejszy w całym kadłubie. Lepiej kupić mocną przyczepę z mocnymi sprężynami, dużymi ocynkowanymi kołami do użytku w strefie przybrzeżnej.

Po wybraniu odpowiedniej przyczepki, oto kilka wskazówek, jak z niej korzystać: Łódź musi być odpowiednio napompowana. Podczas transportu łodzi na przyczepie należy używać przedniego zaczepu holowniczego do RIBów i zaczepów bocznych do łodzi składanych.

Opuść nogę silnika w dół i przymocuj ją do podpórki znajdującej się w przyczepie. Ostrożnie zabezpieczyć łódź pasami za pomocą przednich, tylnych i bocznych zaczepów holowniczych. Jeśli musisz przetransportować łódź na duże odległości, użyj do niej baldachimu, aby uniknąć otarć i różnych uszkodzeń cylindra i kadłuba z powodu kamieni i kurzu napotkanego po drodze.

 

Jak prawidłowo złożyć łódź do przechowywania

Czasami procedura, taka jak składanie łodzi, może być problematyczna, jeśli nie wiesz, jak to zrobić poprawnie. Niestety zdarza się, że po opróżnieniu i zwinięciu łodzi staje się ona większa niż torba transportowa. W takim przypadku ciężko jest zapakować łódź do torby, bez względu na to, co robisz.

Oczywiście zależy to od twoich umiejętności, ale upewnij się, że po kilku próbach nauczysz się tego robić. Postępuj zgodnie z następującymi zasadami: opróżnij łódź i usuń wszystkie zdejmowane części:

  • podłogę, ławki, wiosła (przy okazji, czas umyć ulubioną łódź);
  • Zamknij pręty dulki za pomocą zatyczek, aby uniknąć uszkodzenia cylindra;
  • Odkurz łódź za pomocą pneumatycznego węża upustowego lub pompy nożnej; Złóż pawęż, dociśnij cylinder do pawęży; Złóż balon do łodzi;
  • Przekręć łódź od przodu do pawęży (możesz skończyć z kilkoma fałdami);
  • Dociśnij złożoną łódź samodzielnie lub połóż na niej coś ciężkiego na 5-10 minut, aby pozostałe powietrze wydostało się z łodzi; Zwiąż złożoną łódkę liną lub paskiem.
  • Jeśli mówimy o sztywnym pontonie, zalecenia są takie same. Jedyną różnicą jest to, że trzeba złożyć butlę do korpusu i upewnić się, że zbiornik i korpus nie są uszkodzone. Pamiętaj również, aby podczas pakowania łodzi pozostawić otwarte zawory napełniania.

Przechowywanie łodzi na wodzie

Dbanie o łódź w takich warunkach jest bardzo potrzebne – w każdej chwili może padać. Przynajmniej powinieneś być na to przygotowany. Aby uniknąć niespodzianek, postępuj zgodnie z kilkoma prostymi zasadami: Bezpiecznie zakotwicz swoją łódź do doku lub pontonu przybrzeżnego za każdym razem, gdy zostawiasz go na wodzie;
Naucz się kilku łatwych węzłów morskich, aby zabezpieczyć swoją łódź.

Pozwoli to zaoszczędzić czas (nie trzeba za każdym razem chować łodzi za osłoną);

  1. Podnieś i zabezpiecz silnik;
  2. Jeśli masz taką możliwość, wyciągnij zbiornik i wiosła z łodzi;
  3. Pamiętaj, aby przykryć łódź ciasno dopasowanym pokrowcem.

Lepiej jest używać standardowych pokrowców do swojej łodzi (patrz lista akcesoriów do łodzi);

Jeśli zamierzasz pozostawić łódkę w wodzie przez dłuższy czas na słońcu, należy nieco zmniejszyć ciśnienie w zbiorniku i innych napompowanych częściach łódki. Zmniejszy to ryzyko uszkodzenia łodzi z powodu wzrostu ciśnienia spowodowanego temperaturą.

 

Przechowywanie łodzi w pomieszczeniu.

Wybierz suche, zacienione, ogrzewane pomieszczenie o stabilnej temperaturze do przechowywania łodzi. Jeśli to możliwe, lepiej rozłożyć łódź i trochę ją napompować. To będzie najlepszy sposób. Jeśli nie jest to możliwe, zalecamy otwieranie łodzi od czasu do czasu (co 2-3 miesiące) w celu sprawdzenia. Nie skręcaj złożonej łodzi: im mniej zmarszczek, tym lepiej. Postaraj się zrobić na nim jak najmniej fałd. Oczywiście podczas przechowywania łódź musi być czysta i sucha. Staraj się przechowywać wszystkie części, w których może pozostać woda (poduszki i inne akcesoria z tkaniny) oddzielnie, w stosunkowo suchym miejscu.

Przechowywanie łodzi zimą

Oczywiście najlepszą opcją jest nie zostawianie łodzi na ulicy (wyobraź sobie, że twoja ulubiona łódź jest pod śniegiem). Ale to tylko rada. A jeśli nadal (niestety) nie masz innego wyjścia, pamiętaj:

  • Niska temperatura. Niska temperatura nie uszkadza tkaniny (najniższa temperatura pracy większości łodzi wynosi do -300C), ale istnieją ograniczenia: ponieważ tkanina traci elastyczność w niskiej temperaturze, pojawia się problem podczas przesuwania i składania łodzi. W takim przypadku musisz najpierw ogrzać go w pomieszczeniu.
  • Markiza. Do długotrwałego przechowywania nie wystarczy standardowy namiot. Powinien być większy, z większą ilością wolnego miejsca wokół łodzi na wentylację. Wielkość markizy powinna pozwolić na całkowite zakrycie całej łodzi, a nie tylko jej górnej części. Całkiem niezłym pomysłem jest wykonanie wokół łodzi swego rodzaju stelaża pod markizę, która będzie wyglądała jak baldachim – mały domek dla łodzi na zimę.
  • Przyczepa. Jeśli łódź jest na przyczepie, postaraj się postawić ją na jakiejś solidnej i stabilnej podstawie, aby odciążyć koła i sprężyny.
  • Silnik. Zimą masz świetną okazję zawieźć silnik do warsztatu w celu naprawy technicznej. W każdym razie zimą nie należy zostawiać silnika w łodzi na zewnątrz, lepiej go zdjąć.

Konserwacja łodzi

W porównaniu do łodzi drewnianych, aluminiowych lub z włókna szklanego, pontony wymagają większej konserwacji. Ale przy odpowiedniej i właściwej konserwacji i pielęgnacji możesz w pełni cieszyć się swoją łodzią i jej możliwościami. Właściwie pielęgnacja łodzi po użytkowaniu nie jest trudna, ale znacznie wydłuża jej żywotność. Podczas przechowywania utrzymuj łódź w czystości i suchości. Właściwa konserwacja i naprawa to najlepszy sposób, aby cieszyć się swoją łodzią przez długi czas.

 

Jak czyścić i myć łódź

To wcale nie jest trudne! Najtrudniej jest zmusić się do tego. Umyj i osusz swoją łódź za każdym razem, gdy wyjmiesz ją z wody. Po rozebraniu łodzi umyj ją i wszystkie jej części dużą ilością wody z mydłem.
Jeśli łódź jest zbyt brudna, do jej czyszczenia użyj specjalnych produktów (najlepiej oznaczonych na PCV lub polimer). Nie używaj rozpuszczalników, kwasów ani innych chemikaliów, które nie są przeznaczone do PVC i żywicy. Może to spowodować uszkodzenie łodzi i nie jest objęte gwarancją.

Do czyszczenia łodzi używaj bawełnianej szmatki lub gąbki, aby uniknąć uszkodzeń mechanicznych podczas mycia łodzi.
Przy czyszczeniu łodzi nie należy wkładać dużego wysiłku, jej materiał jest bardzo podatny na uszkodzenia. Po czyszczeniu należy zawsze wysuszyć łódź. Im szybciej tym lepiej. Jeśli łódź jest długo wilgotna (zwłaszcza w ciepłym miejscu), części drewniane, powłoka, farba, materiał anodowany itp. mogą ulec uszkodzeniu.

Aby uniknąć poważnych problemów z łodzią, nigdy nie susz jej na słońcu, zwłaszcza gdy jest mocno napompowana. Przed wysuszeniem opróżnij łódź, pozostawiając w niej trochę powietrza, aby utrzymać ją w kształcie.

 

Pielęgnacja drewnianych części łodzi

Wszystkie drewniane części pontonów wykonane są ze specjalnej sklejki morskiej lub drewna wodoodpornego. Wszystkie pokryte są specjalną farbą morską, lakierem lub laminatem. Takie farby i powłoki są również bardzo odporne na wodę. Podczas eksploatacji łodzi na malowanych i laminowanych częściach mogą pojawić się drobne pęknięcia lub rysy, następnie woda wnika w drzewo i zaczyna pęcznieć. Jeśli sklejka jest przeznaczona do użytku morskiego, nie musisz się martwić, ponieważ jej warstwy są sklejone specjalnym wodoodpornym klejem.

W związku z tym uszkodzenia lakieru lub laminatu nie są szkodliwe dla łodzi. Ale jeśli zależy Ci na wyglądzie Twojej łodzi i jej trwałości, to w końcu lepiej ją naprawić.

Dla tego:

  1. Sprawdź stan wszystkich elementów drewnianych na koniec sezonu. Zaznacz wszystkie uszkodzone obszary.
  2. Wysuszyć wszystkie uszkodzone części w dobrze wentylowanym, suchym miejscu.
  3. Na uszkodzone miejsca nałożyć 2-3 warstwy specjalnej farby morskiej, do malowania lepiej użyć dwuskładnikowych farb poliuretanowych. Ponieważ są najtrwalsze.

 

Konserwacja metalowych części łodzi

Istnieją trzy główne metale używane w łodziach: stal nierdzewna, mosiądz i aluminium. Główną wadą wpływającą na zużycie metalu jest korozja. Stal nierdzewna jest najlepiej odporna na korozję i nie wymaga dodatkowej powłoki. Do celów morskich stosuje się różne rodzaje stopów, stal nierdzewną, a wszystkie mają inny stopień ochrony antykorozyjnej, a także inną cenę. Na przykład:

  • Alloy 316 (DIN) – lub A4: jeden z najlepszych stopów, który nigdy nie rdzewieje.
  • Alloy 304 (DIN) – lub A2: może trochę rdzewieć po dłuższym użytkowaniu, ale można go łatwo usunąć z powierzchni zwykłymi detergentami bez użycia środków ściernych. Cena jest do zaakceptowania.

Mosiądz jest również dość dobrze zabezpieczony przed korozją, ale w zasadzie wszystkie części mosiężne są niklowane lub chromowane. Z jednej strony mosiężny produkt przypomina wyglądem stal nierdzewną. A z drugiej strony dodatkowo jest chroniony przed utlenianiem (podczas utleniania mosiądz brudzi się i szybko plami).

Aluminium nie jest tak odporne na korozję jak stal nierdzewna czy mosiądz. Dlatego wymagana jest dodatkowa warstwa ochronna. Najczęściej w takich przypadkach stosuje się powłokę anodowaną, która mechanicznie zapobiega korozji. Wszystkie inne metody (malowanie, lakierowanie itp.) nie są tak skuteczne.

Natychmiast zauważysz, kiedy anodowana powłoka zniknie:

aluminium nabierze brudnego wyglądu. Niestety, jeśli tak się stanie, nic nie możesz na to poradzić. Anodowanie aluminium (a także powlekanie mosiądzu) odbywa się wyłącznie w warunkach przemysłowych. Tak więc, jeśli powłoka ochronna na częściach uległa pogorszeniu, skorodowaniu, najlepszym rozwiązaniem jest ich wymiana.

Zwróć szczególną uwagę na korozję sprzętu elektrycznego. W takim przypadku należy upewnić się, że różne metale nie stykają się ze sobą (na przykład mosiądz i aluminium), ponieważ przy takim kontakcie natychmiast zachodzi reakcja elektrolityczna, która ma bardziej szkodliwy wpływ niż zwykła korozja.

 

Pielęgnacja plastiku i włókna szklanego

Na pontonach można znaleźć całkiem sporo różnych plastikowych części: dulki, ograniczniki wioseł, łopatki wioseł, zawory, uchwyty, poręcze itp. Mogą być wykonane z różnych tworzyw sztucznych, takich jak PCV, polipropylen, poliester, polimery syntetyczne , itp. Dalej.
Główne problemy z plastikiem to:

Pęknięcia na powierzchni, utrata koloru i zmętnienie pod wpływem promieni UV.

Nieodwracalne deformacje powierzchni. Wszystkie rodzaje tworzyw sztucznych nie mają struktury krystalicznej i najczęściej ulegają odkształceniom plastycznym podczas długotrwałej eksploatacji.

Utrzymanie plastikowych części w czystości znacznie wydłuża ich trwałość, ale nie chroni całkowicie przed uszkodzeniem. Przeważnie wszystkie rodzaje tworzyw sztucznych mają specjalne dodatki, które zwiększają odporność na szkodliwe działanie promieni UV i mogą nieznacznie opóźnić starzenie się tworzywa. Zachowaj ostrożność przy doborze środków chemicznych do czyszczenia plastiku, ponieważ niewłaściwie wyczyszczony plastik może zostać poważnie uszkodzony. Jeśli chcesz użyć czegoś innego niż zwykła woda z mydłem, upewnij się, że używany środek czyszczący jest odpowiedni do rodzaju czyszczonego plastiku.

Na rynku można również znaleźć tak zwane „środki naprawcze” (chemikalia), które mogą czasowo poprawić wygląd plastiku. Niestety to działanie jest tylko tymczasowe. Należy również bardziej uważać na produkty regeneracyjne zawierające silikon, ponieważ:

  • Powierzchnie pokryte silikonem zawierającym środki redukujące lub czyszczące są znacznie mniej podatne na wiązanie.
  • Bardzo często silikon może być główną przyczyną rozbieżności szwów. Jeśli wniknie w spoinę, zdolność plastiku do sklejania się jest znacznie zmniejszona. Najlepszym sposobem zapobiegania temu problemowi jest ochrona łodzi przed promieniami UV za pomocą parasola i skrócenie czasu przebywania łodzi w bezpośrednim świetle słonecznym.

Jeśli chodzi o włókno szklane, problem jest podobny do poprzedniego przypadku. Dekoracyjny żelkot, który znajduje się na wszystkich częściach z włókna szklanego, można wypolerować na lustrzane wykończenie za pomocą specjalnych produktów do polerowania. Podczas przetwarzania włókna szklanego takimi środkami należy zwrócić uwagę na zawartość w nich rozpuszczalników i innych aktywnych pierwiastków chemicznych. Mogą rozpuścić żelkot i uszkodzić formę.

 

Konserwacja sprzętu elektrycznego

W przypadku każdego sprzętu elektrycznego istnieje jeden główny problem, korozja może spowodować uszkodzenia. Mimo że większość urządzeń elektrycznych jest pokryta powłoką antykorozyjną, styki pozostają często poplamione w wyniku utleniania. W słonej wodzie problem jest oczywiście zaostrzony. Tak więc dbanie o sprzęt elektryczny nie jest trudne: musisz upewnić się, że styki są jak najbardziej suche.

Zalecamy umieszczenie wszystkich kontaktów w elastycznych kanałach. Sprawdź wszystkie podstawy kabli i połączenia pod kątem korozji. Jeśli znajdziesz coś w wyniku kontroli, koniecznie posprzątaj to miejsce. Sprawdź mocowania akumulatora. Osusz, umyj i dokręć. Otwórz i wyczyść światła nawigacyjne, sprawdź, czy woda nie dostaje się do wnętrza i sprawdź, czy żarówka działa. Żarówki należy wymieniać co sezon. Jeśli używasz przełączników konwencjonalnych, a nie automatycznych, należy okresowo sprawdzać odpowiednie bezpieczniki. Byłoby miło, gdybyś zmieniał je co sezon.

 

Wskazówki dotyczące naprawy łodzi

Twoja łódź, jak każdy środek transportu, wymaga od czasu do czasu naprawy. Im mniej się o nią troszczysz, tym więcej będziesz mieć z nią problemów. Różnorodność możliwych uszkodzeń jest bardzo duża: od małego przebicia do całkowitego zniszczenia. A każdy problem wymaga specjalnego podejścia do rozwiązania.

Im poważniejsze uszkodzenie, tym bardziej potrzebna jest profesjonalna pomoc. Oczywiście w przypadku szczególnie poważnej awarii konieczna jest profesjonalna naprawa w serwisie. Ale w rzeczywistości większość uszkodzeń można naprawić w nieprofesjonalnych warunkach.

Podczas korzystania z pontonu bardzo ważne jest, aby wiedzieć, jak naprawić drobne awarie, ponieważ mogą się one zdarzyć w dowolnym momencie i nie zawsze wygodnie jest skontaktować się z profesjonalistą. Spróbujmy więc wymyślić, jak to zrobić.

 

Wymagany zestaw narzędzi naprawczych

Zawsze powinieneś mieć zestaw narzędzi, jeśli wybierasz się na wycieczkę łodzią. Najpotrzebniejsze narzędzia:

  • Odpady różnej wielkości, aby w razie potrzeby nałożyć łatki na uszkodzenia łodzi (można je pobrać z zestawu naprawczego łodzi lub kupić osobno u sprzedawcy). Wystarczy 10-15 plastrów. Upewnij się, że te elementy są z tego samego materiału co łódź (PVC lub Hypolon).
  • Dwuskładnikowy klej (100 ml) odpowiedni dla Twojego typu łodzi (PVC lub Hypolon). Sprawdź, czy tubka kleju jest pełna i dobrze zamknięta. Przeczytaj uważnie instrukcję użytkowania.
  • Mały pojemnik z polietylenu do przygotowania mieszanki klejowej.
  • Pędzle średniej wielkości (1-2 sztuki).
  • Małe nożyczki, nóż lub ostrza.
  • Wodoodporny papier ścierny i taśma maskująca. Wszystko to nie jest trudne do zabrania ze sobą, najważniejsze jest, aby nie zapomnieć!

 

Naprawa zaworu napełniania

Uszkodzenie zaworu napełniającego jest jednym z najczęstszych uszkodzeń. Problem może być inny: utrata korka zaworu, przeciek powietrza przez zawór wlotowy, przeciek powietrza w szczelinie między samym zaworem a cylindrem łodzi. W większości przypadków jedynym rozwiązaniem może być wymiana lub ponowna instalacja zaworu. Możesz to zrobić na stacji obsługi lub zrobić to sam (w tym drugim przypadku do wymiany zaworu potrzebne będą specjalne narzędzia).

Aby wyjąć zawór, musisz:

  1. spuścić powietrze z łodzi
  2. mocno dokręcić nakrętkę zaworu w cylindrze łodzi (być może nawet za pomocą czegoś mechanicznego, takiego jak imadło), ale uważaj, aby nie uszkodzić samego cylindra.
  3. Zamontuj mechanizm mocowania zaworu i odkręć korpus zaworu od nakrętki, która musi pozostać wewnątrz cylindra łodzi.

Po zakończeniu demontażu sprawdź stan zaworów pod kątem uszkodzeń, pęknięć, odkształceń. Z reguły lepiej jest użyć nowego zaworu do wymiany.

Aby zamontować zawór, należy:

  1. Założyć nakrętkę zaworu wewnątrz cylindra lub użyć starej, jeśli jest w dobrym stanie (wystarczy ją umyć).
  2. Nałożyć uszczelniacz klasy morskiej na gwinty zaworu oraz na obszary stykające się z butlą.
  3. Ręcznie wkręć korpus zaworu w nakrętkę. Następnie dokręć go mocniej, trzymając nakrętkę zaworu przez butelkę (jak przy demontażu).
  4. Pozostaw zawór na 24 godziny, aby ustabilizować szczeliwo.
  5. Sprawdź uszczelkę za pomocą wody z mydłem.

Naprawa nieszczelności

Wyciek powietrza to główny problem, z którym borykają się właściciele pontonów. Ciśnienie powietrza nadaje łodzi sprężystość i niezawodność, jeśli je stracisz, stracisz resztę. Nie ma pontonów, które są w 100% hermetycznie zamknięte! Wycieki powietrza zdarzają się w każdej łodzi. Pytanie brzmi, ile powietrza jest tracone. Jak dokładnie określić, ile powietrza zostało utracone?

W przypadku spadku ciśnienia o mniej niż 20% dziennie, Twoja łódź jest w porządku, jest to akceptowalna stawka. Taka łódź może pozostać bez dodatkowej inflacji do 3-5 dni. Jeśli spadek ciśnienia jest większy niż 20% dziennie, należy zwrócić szczególną uwagę na taki wyciek. Taka łódź mięknie szybciej niż w ciągu 1-2 dni.

Do tej pory woda z mydłem była najlepszym sposobem na zlokalizowanie przecieku powietrza. 1. Przygotuj miksturę: wymieszaj 1:1 mydło w płynie i wodę. 2. Napompuj łódź do maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia. 3. Nałóż mieszaninę na całą powierzchnię łodzi w celu przetestowania. Jeśli jest przeciek, natychmiast znajdziesz jego miejsce: zauważysz strużkę małych bąbelków. Często źródło przecieku powietrza jest bardzo małe i trudne do wykrycia. Użyj następującego wzorca wyszukiwania:

ZAWORY NAPEŁNIAJĄCE=>SKRZYŻOWANE Szwy NA TUBIE=>WSZYSTKIE SKRZYŻOWANE Szwy=>WSZYSTKIE SZWY WZDŁUŻNE=>POWIERZCHNIA TKANIN.

Objaśnienia:

– około 50% wszystkich problemów związanych z wyciekiem powietrza jest spowodowanych przez zawory napełniające, a głównym problemem jest to, że zawory nie są zamknięte korkiem, niedokręcone, nieodpowiednie lub zdeformowane korki, uszkodzone pierścienie uszczelniające.

– około 20% wszystkich przecieków ma źródło w szwach.

– ok. 30% nieszczelności występuje na powierzchni tkaniny: różnego rodzaju uszkodzenia (drobne przebicia, przecięcia) oraz uszkodzenia w wyniku przetarcia Po zlokalizowaniu źródła nieszczelności zaznaczamy je niezmywalnym markerem i czyścimy powierzchnię do naprawy .

 

Jak skleić?

Kilka słów o kleju w ogóle. Po pierwsze, klej, którego zamierzasz użyć, musi być odpowiedni do tego celu. Możesz go kupić u dystrybutora łodzi lub w specjalistycznym sklepie. W zależności od rodzaju materiału, z którego wykonana jest Twoja łódź, będziesz potrzebować kleju do PVC lub Hypolon. To różne kleje. Upewnij się, że dokonałeś właściwego wyboru dla swojej łodzi i przeczytaj instrukcje przed zakupem jakiegokolwiek kleju.

Klej może być jednoskładnikowy lub dwuskładnikowy. Więc jaka jest różnica?

Kleje jednoskładnikowe są najczęściej wielofunkcyjne. Są łatwiejsze w użyciu niż dwuskładnikowe. Jednak stabilność kleju jednoskładnikowego nie jest tak wysoka, zwłaszcza w czasie upałów.

W klejach dwuskładnikowych występuje drugi składnik, tzw. „utwardzacz”, który stymuluje polimeryzację kleju, a tym samym zwiększa jego niezawodność i stabilność termiczną elementów łączących.

Nasze zalecenia: – do lekkich, krótkotrwałych napraw używaj kleju jednoskładnikowego, jeśli nie można naprawić uszkodzenia klejem dwuskładnikowym. – w każdym przypadku preferowany jest klej dwuskładnikowy. Użyj go jako głównego.

Technologia nakładania kleju w przypadku pęknięcia jest dość prosta:

Zlokalizuj uszkodzenie i wybierz lub wytnij odpowiednią łatkę.

Przygotuj mieszankę kleju: wymieszaj utwardzacz z klejem w wymaganej proporcji i dokładnie wymieszaj. Proporcja utwardzacza jest zawsze podana w instrukcji kleju. Najczęściej proporcja wynosi około 4-5%, czyli 4-5 części utwardzacza na 100 części kleju. Zużyć mieszaninę w ciągu maksymalnie 1 godziny, ponieważ szybko wysycha.

Wyznacz granice obszaru klejenia na łodzi za pomocą taśmy klejącej, aby zmniejszyć zużycie kleju.

Ostrożnie oczyść i umyj obie powierzchnie klejenia. Jeśli posiadasz łódkę Hypolon, upewnij się, że przeszlifowałeś powierzchnię wiązania na łódce i łatkę papierem ściernym, aż powierzchnia stanie się całkowicie matowa (nie jest to konieczne w przypadku PVC).

Nałożyć pierwszą cienką warstwę przygotowanej mieszanki na obie powierzchnie i suszyć przez 20-25 minut.

Nałóż drugą cienką warstwę przygotowanej mieszanki na obie powierzchnie i osusz je przez około 5 minut.

Usuń taśmę klejącą, umieść łatę we wcześniej zaznaczonym miejscu i dociśnij.

Gotowy produkt położyć na twardej i płaskiej powierzchni i jak najmocniej docisnąć punkt klejenia. Użyj do tego metalowego wałka lub innego cylindrycznego przedmiotu (szklana butelka, różne wałki).

Pozostaw łódź w stanie spoczynku na 2 dni bez pompowania. Jeśli wykonujesz pilne naprawy, pozostaw łódź na co najmniej 2 godziny bez ruchu, a następnie napompuj ją przy minimalnym ciśnieniu. Po 2 godzinach szwy mają 70% wytrzymałości, co może wystarczyć na dotarcie do celu, jeśli będziesz pływać ostrożnie.

 

Naprawa przebić i zarysowań

Przebicia i zadrapania mogą wynikać z przetarcia lub bezpośredniego przekłucia. Ponieważ nie jest to poważne uszkodzenie, możesz naprawić swoją łódź za pomocą jednej łatki z zewnątrz. Wybierając odpowiedni rozmiar łaty pamiętaj: powinna być co najmniej o 12-15 mm większa niż uszkodzona powierzchnia. Oznacza to, że średnica łaty do nakłucia musi wynosić co najmniej 25 mm. Zadrapania powinny mieć kształt rysy plus 12-15mm wokół.

 

Naprawa cięcia

Cięcia są dość poważnymi obrażeniami. Najlepszym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest naklejenie dwóch łatek, jednej wewnątrz i jednej na zewnątrz. Jeśli lokalizacja wewnętrznej łaty jest problematyczna, zszyj cięcie nylonem (poliesterem) i przyklej tylko zewnętrzną łatę. Wielkość łaty powinna znajdować się co najmniej 25-40 mm powyżej obszaru cięcia. Cięcia do 50 mm można naprawić przy użyciu zwykłego zestawu narzędzi. Jeśli uszkodzenie jest duże, naprawę najlepiej powierzyć profesjonalistom z oficjalnych serwisów.

 

Naprawa części składowych

Do klejenia elementów łodzi należy stosować standardowe wytyczne dotyczące klejenia. Nie przewiduje się specjalnych zaleceń. Jedynym problemem jest znalezienie odpowiednich akcesoriów (zamek siedzeń, podnośniki i holowniki itp.). Zalecamy skontaktowanie się ze sprzedawcą w celu uzyskania wyjaśnień.

 

Naprawa spoiny balonowej

Uszkodzenie szwów to jeden z najpoważniejszych problemów. Szwy można naprawiać tylko w centrach serwisowych. W przypadku nieprzewidzianego uszkodzenia szwów:

  1. Postaraj się umieścić łatki na zewnątrz, aby zachować szczelność;
  2. Dodaj tyle kleju, ile to możliwe, na tyle, na ile może stwardnieć;
  3. Nie napompuj balonu zbyt mocno, utrzymuj ciśnienie na jak najniższym poziomie, przy którym możesz rozwijać małą prędkość i trzymać się blisko brzegu;
  4. Jak najszybciej skontaktuj się z centrum serwisowym w celu profesjonalnej naprawy.

 

Naprawa włókna szklanego i żelkotu.

Jeśli jesteś właścicielem łodzi ze sztywnym dnem z włókna szklanego, kilka słów o naprawie z włókna szklanego jest dla Ciebie. Technologia naprawy włókna szklanego nie jest skomplikowana, ale profesjonalna wiedza i umiejętności nie będą przeszkadzać. W tym celu zalecamy skontaktowanie się z profesjonalistami w celu naprawy uszkodzenia obudowy. W przypadku pracy nieprofesjonalnej można wyrządzić jeszcze więcej szkody.

Ale jeśli nadal chcesz spróbować, udzielimy Ci kilku wskazówek. Włókno szklane to połączenie dwóch głównych składników: polimeru i samego włókna szklanego. Dla lepszego wyglądu każdy rodzaj włókna szklanego pokryty jest dekoracyjną warstwą zewnętrzną – żelkotem (rodzaj polimeru). Sam polimer ma wygląd płynny, ale po dodaniu utwardzacza staje się niesamowicie twardy.

Istnieją dwa najpopularniejsze rodzaje polimerów:

epoksydowe i poliestrowe.

Poliester jest jednym z najczęściej stosowanych materiałów w przemyśle morskim na kadłuby łodzi. Czyli jeśli masz twardą łódzką pompowaną, 95% tego co masz to poliester. Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, z jakiego polimeru wykonana jest Twoja łódź przed rozpoczęciem naprawy, ponieważ różne rodzaje polimerów nie mieszają się dobrze. Zwróć na to uwagę przy zakupie łodzi.

Producenci włókna szklanego wytwarzają go w kilku rodzajach: rowing szklany (włókno szklane nawinięte w szpulki), mata szklana i włókno szklane. Rowing szklany jest używany głównie w maszynach przemysłowych, a mata szklana i włókno szklane są odpowiednie do zwykłych napraw. Kilka ogólnych zaleceń dotyczących najczęstszych wad:

Zarysowania żelkotu. Jeśli rysy nie są głębokie (do 0,2 mm), ale obawiasz się o wygląd łodzi, możesz po prostu przeszlifować ją papierem ściernym (800 , 1200, 1500) i wypolerować specjalnym narzędziem na lustrzane wykończenie. Jeśli rysy są wystarczająco głębokie, a warstwa żelkotu jest mocno uszkodzona, należy oczyścić uszkodzoną powierzchnię, nałożyć dawkę żelkotu (można go dostać w każdym specjalistycznym sklepie i u sprzedawcy – nie zapomnij sprawdzić koloru !! !), a następnie trzeba go wyszlifować na płaską powierzchnię i wypolerować na połysk.

Pęknięcia w kadłubie i przecięcia w kadłubie. Tego rodzaju defekty są dość trudne do naprawienia iw tym przypadku wymagana jest specjalna wiedza. Jeśli zauważysz pęknięcia lub nacięcia na obudowie, najlepiej zasięgnij wykwalifikowanej pomocy w serwisie.

Wyposażenie opcjonalne

0

Your Cart