Puchar Ukrainy w Sportach Wodnych 2017

Sorry, this entry is only available in PL. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Zapewne każdy pilot małej motorówki przynajmniej raz w życiu wyobrażał sobie siebie w roli zdesperowanego zawodnika wyścigowego, uczestnika wyścigów motorowodnych lub po prostu bohatera filmu akcji ze sceną pościgu wodnego. Wydawałoby się, że realizacja tych marzeń nie jest taka łatwa, ale już piąty rok z rzędu w Kijowie odbywa się impreza, dzięki której kierowcy wodni mogą poczuć się takimi bohaterami. Chodzi o Puchar Ukrainy w sportach wodnych wśród zawodników amatorów, który rozgrywany jest na masowo produkowanych jednostkach pływających: łodziach z włókna szklanego lub aluminium oraz łodziach typu RIB.
Organizatorami zawodów są kijowski oddział Narodowej Federacji Sportów Wodnych i Motorowych wraz z firmą Hermanton, oficjalnym dealerem Grand Marine, pontonów klasy premium. W tym roku odbyły się one ponownie, podobnie jak w zeszłym roku, na wodach Cieśniny Rusanowskiej 29 lipca.

W tym roku w organizację i udział w zawodach aktywniej włączyli się krajowi producenci sprzętu wodno-motorowego: firma Brig, znana z łodzi rybackich i łodzi Cobra z włókna szklanego, oraz UMS, lider ukraińskiego małego przemysłu stoczniowego łodzi aluminiowych i łodzie. Aktywną pomocą jak zwykle udzieliły ViDi Motor Imports, oficjalny dystrybutor Yamahy na Ukrainie, oraz JV Motors. Pracownicy KP „Pleso” starannie przygotowali plażę i akwen do zawodów, o bezpieczeństwo których dbali przedstawiciele „Ukrtransbezpeki”, niedawno utworzonej policji wodnej i KP „Pleso” na statkach produkcji ukraińskiej: UMS i „Kolibri”. Partner ubezpieczeniowy konkursu, Unison Insurance, przekazał każdemu uczestnikowi zaświadczenie o ubezpieczeniu wypadkowym. Przebieg zawodów i wir emocji wokół wyścigu filmowali i fotografowali dziennikarze kanału telewizyjnego „Trofey” i magazynu „Skiper”.

Postanowiono, że piąty Puchar Amatorów odbędzie się w zmienionym formacie, zamiast zwykłych wyścigów na ringach, składających się ze sternika i sternika rywalizujących ze sobą przez dwa okrążenia o różnej długości. Odległość została ułożona w taki sposób, że podczas gdy jedna z uczestniczących łodzi minęła mały okrąg, jego przeciwnik płynął za dużym, a potem odwrotnie. Wszyscy uczestnicy wyścigu, a było 16 załóg, zostali podzieleni na 5 grup w zależności od mocy silników. Wprowadzono również punktację drużynową.

Spośród 16 załóg jedenaście wystartowało na RIBach – pontonach z twardym dnem, w większości wyprodukowanych przez firmę Grand (7 kadłubów), trzech uczestników rywalizowało na Brig RIBach, inna załoga na amerykańskim Avonie. Wśród łodzi z kadłubami z włókna szklanego dwie zostały wykonane przez Grand i jedną Cobra przez Brig. W wyścigu wzięły również udział łodzie AMG: „Progress” i „Dnipro”. Uczestnicy zostali podzieleni na 5 grup według mocy silników.

Więc:
1. Do 39 KM.
2. Od 40 do 69 KM.
3. Od 70 do 99 KM.
4. Od 100 do 149 KM.
5. 150 i więcej KM.

Po zarejestrowaniu wszystkich załóg komisja regatowa w porozumieniu z uczestnikami podjęła decyzję o połączeniu wyścigów grup 4 i 5.
Czas się ścigać. Początkowo każda załoga brała udział w dwóch wyścigach w swojej grupie. Na podstawie wyników tego etapu rywalizacji wyłoniono zwycięzców i zdobywców nagród, a w przypadku równej liczby zwycięstw odbywały się dodatkowe wyścigi w celu wyłonienia najlepszych.

W pierwszej grupie rywale w obu wyścigach pokonały załogi z numerami rejestracyjnymi 3 i 12: Ołeksandr Łysenko/Serhij Pietrowski, RIB Brig oraz Ołeksandr Fitisov/Mykoła Chiżniak, RIB Avon. Załoga łodzi Grand z włókna szklanego nr 7 Andriy Kornienko/Iryna Shchetkina wygrała jeden z wyścigów, a załogi RIBów nr 9 i 16: Yaroslav Shemonaev/Serhii Nedolya i Ruslan Kharchenko/Kyrylo Mironenko na Grand i Brig jachty przegrały odpowiednio w obu wyścigach pierwszego etapu. Tym samym załoga Andriy Kornienko/Iryna Shchotkin automatycznie zajęła trzecie miejsce w grupie, a o mistrzostwo odbył się kolejny wyścig pomiędzy załogami numerami 3 i 12, w którym zwyciężyli Ołeksandr Łysenko i Serhij Pietrowski. Warto zauważyć, że w tej grupie wszyscy zawodnicy posiadali silniki o mocy 30 KM, z wyjątkiem łodzi #16, która posiadała silnik o mocy 20 KM.

Kolejne wyścigi odbywały się w grupie z silnikami o mocy od 40 do 69 KM. Absolutne zwycięstwo świętowała załoga Yevhenii Savluk/Marjana Savluk na łodzi „Dnipro” numer 15, która ukończyła oba wyścigi na pierwszym miejscu. Po drugiej stronie tabeli znalazła się załoga łodzi „Progress” Andrij Nastoyachy/Kyrylo Balalin – przegrali wyścigi deblowe. Kolejne trzy załogi z tej grupy wygrały po 1 wyścigu, a wśród nich, dla ustalenia miejsc od 2 do 4, odbył się drugi etap wyścigu. Są to załogi łodzi: nr 4 Dmytro Bilousko/Andriy Podik, RIB Grand, silnik 40 KM, nr 5 Ivan Horb/ Oleksandr Parniuk, także RIB Grand, ale moc silnika 60 KM. i nr 13 Ihor Rubets/Serhiy Fedko w łodzi Cobra. Drugi etap rywalizacji składał się z trzech wyścigów, każda załoga jechała na linię startu jeszcze dwa razy. Dmytro Bilousko i Andrii Podik dwukrotnie świętowali zwycięstwo w wyścigach dodatkowych i zajęli drugie miejsce w rywalizacji, na podium trzecie miejsce zajęli Ivan Horb i Oleksandr Parniuk, wygrywając jeden z wyścigów dodatkowych. Ihor Rubets i Serhiy Fedko zajęli czwarte miejsce w swojej grupie przy stole finałowym.

Grupa numer 3 składała się z trzech uczestników. Oleksiy Yashin i Maksym Movchan na brygu RIB z silnikiem 90 KM. pokonał rywali w obu wyścigach i wspiął się na pierwszy stopień. Załoga nr 6 Anton Tatarczuk/Tetyana Prykhodko na RIB Grand w bezpośrednim pojedynku pokonała zaprzyjaźnioną załogę nr 1 Hermana Tatarczuka/Mykołę Pasichnyka na łodzi Grand z włókna szklanego, decydując tym samym o losie srebrnych i brązowych nagród w tej grupie. Warto dodać, że łodzie nr 1 i nr 6 były wyposażone w silniki o mocy 70 KM każdy.

Jako ostatnie na tor wjechały załogi łodzi z najmocniejszymi silnikami. W łączonym wyścigu grup 4 i 5 wzięły również udział trzy załogi, wszystkie na RIBach firmy Grand. Dwie łodzie nr 2 i nr 10 miały silniki o mocy 115 KM. i uzyskał wynik 4 grup, jeszcze jedna, nr 8, z mocnym silnikiem
150 KM został jedynym reprezentantem 5 grupy. To właśnie załoga tej łodzi, Dmytro Borodin/Roman Kartvelishvili, dwukrotnie wyprzedziła rywali. W bitwie pomiędzy załogami łodzi nr 2 Mychajło Aleksiejew/Oleksandr Poliszczuk i nr 10 Wołodymyr Onuka/Dmytro Worobczak ten ostatni świętował zwycięstwo. Komitet organizacyjny zawodów postanowił przeprowadzić punktację w obu grupach osobno, tym samym mistrzostwo świętowali Dmytro Borodin i Roman Kartweliszwili oraz Wołodymyr Onuka i Dmytro Worobczak, a srebrnymi medalistami zawodów zostali Mychajło Aleksiejew i Ołeksandr Poliszczuk.

Zwycięstwo w zawodach drużynowych świętowała drużyna narodowa Grand 1, drugie miejsce wywalczyli ich „koleżanki z drużyny” z Grand 2, a brązowe nagrody powędrowały do ​​brygady. Na tym zakończyła się wyścigowa część Pucharu Ukrainy w sportach motorowo-wodnych wśród amatorów, przed uczestnikami, widzami i kibicami odbyła się jasna ceremonia wręczenia nagród z tradycyjnym odkorkowaniem szampana i krąg honoru floty wyścigowej poprzez Cieśnina Rusanowska. Wraz z medalami i dyplomami zwycięzcy i laureaci konkursu otrzymali nagrody motywacyjne od sponsorów i partnerów wyścigu: oleje silnikowe od ViDi Motor Imports, kamizelki ochronne Jobe od Brig Motors i Hermanton, innowacyjne gaśnice aerozolowe od Adexim-Trade , zaświadczenia o prawie do zawarcia umowy ubezpieczenia na warunkach promocyjnych od Unison Insurance oraz prezenty od JV Motors.

Ponadto widzowie nie zostali bez prezentów, a wśród nich odbył się quiz z pytaniami na temat marynistyczny.
Wyścigi wywarły ogromne wrażenie zarówno na uczestnikach, jak i na widzach, którzy długo po zakończeniu ostatniego wyścigu omawiali tor, najciekawsze momenty każdego wyścigu i dzielili się osobistymi wrażeniami z wyścigu. Format podwójnych wyścigów był lubiany przez wielu amatorów, dystans był dość trudny i zróżnicowany, z ostrymi zakrętami i naprzemiennie dwoma okrążeniami o różnej długości. A co najważniejsze, intryga w każdym wyścigu trwała do ostatniego, bo dopiero na mecie stało się jasne, która z załóg ma lepszą pozycję.
Puchar Ukrainy w sportach motorowodnych wśród zawodników amatorów pozostaje ważnym wydarzeniem dla ukraińskiego środowiska motorowodnego, ponieważ właśnie takie zawody są bodaj najjaśniejszym sposobem na popularyzację zarówno amatorskich sportów motorowodnych, jak i motorowodnych.

[ngg src=”galleries” ids=”1″ display=”basic_thumbnail”] 

0

Your Cart